DSA: 2024. február 17-től a szabályozás előírásait alkalmaznia kell valamennyi érintett online szolgáltatónak
Az óriásplatformok után (lásd erről a DSA: Az Európai Bizottság kijelölte a Nagyon Nagy Online Platformokat és Keresőmotorokat című korábbi HTE hírlevél cikket ) immár újabb érintett – kisebb és hazai – szolgáltatóknak is teljesíteniük kell a digitális szolgáltatásokról szóló EU rendelet (DSA) vonatkozó követelményeit. A szabályozás érinti mindazokat, akik ún. közvetítő szolgáltatónak minősülnek, az internet hozzáférési szolgáltatóktól a tárhelyszolgáltatókon és e kategórián belül az olyan hazai online platformokig mint pl. a szallas.hu, profession.hu, videa.hu, ingatlan.com, stb.
A DSA teljes mértékben harmonizálja az uniós belső piacon a közvetítő szolgáltatásokra alkalmazandó azon szabályokat, amelyek célja a biztonságos, kiszámítható és megbízható online környezet biztosítása, kezelve a jogellenes tartalmak online terjesztését és azokat a társadalmi kockázatokat, amelyeket a dezinformáció vagy más tartalmak terjesztése okozhat.
Az ún. „egyszerű továbbítás”, a „gyorsítótárazás” és a „tárhelyszolgáltatás” (ezen belül az online platform szolgáltatás) egyaránt a rendelet hatálya alá tartozó közvetítő szolgáltatás, azonban tekintettel e tevékenységek eltérő jellegére az információ nyilvánossághoz közvetítésében, illetve az érintett szolgáltatók eltérő helyzetére és képességeire, a rendelet különbséget tesz az ezekre a tevékenységekre vonatkozó szabályok között, eltérő követelményeket és feltételeket határozva meg figyelembe véve a közvetítő szolgáltatás típusát, jellegét és méretét.
A rendelet szerinti ún. kellő gondossági követelmények rendszere:
| Egyszerű továbbítás | Tárhely szolgáltatás | Online platform | Online óriásplatform |
Átláthatósági jelentéstétel | X | X | X | X |
Alapvető jogok figyelembevételén alapuló szolgáltatási feltételek | X | X | X | X |
Együttműködés hatóságokkal végzések, határozatok alapján | X | X | X | X |
Kapcsolattartási pont, jogi képviselő | X | X | X | X |
Bejelentési-cselekvési mechanizmus, felhasználók tájékoztatása |
| X | X | X |
Bűncselekmények bejelentése |
| X | X | X |
Panaszkezelési és jogorvoslati mechanizmus, alternatív vitarendezés |
|
| X | X |
Megbízható bejelentők |
|
| X | X |
Visszaélésszerű bejelentések és viszontbejelentések elleni intézkedések |
|
| X | X |
Speciális kötelezettségek piacterek számára |
|
| X | X |
Gyermekeknek szóló és sajátos jellemzőkön alapuló célzott hirdetések tilalma |
|
| X | X |
Ajánlórendszerek átláthatósága |
|
| X | X |
Online hirdetések átláthatósága |
|
| X | X |
Kockázatkezelési kötelezettségek és válságreagálás |
|
|
| X |
Külső és független audit, megfelelést támogató belső szervezeti egység, nyilvános elszámoltathatóság |
|
|
| X |
Lehetőség a felhasználók számára, hogy elutasítsák a profilalkotással személyre szabott tartalomajánlást |
|
|
| X |
Adatok megosztása a hatóságokkal és a kutatókkal |
|
|
| X |
Magatartási kódexek
|
|
|
| X |
Együttműködés válságreagálás esetén |
|
|
| X |
A DSA létrehozta a digitális szolgáltatási koordinátorok intézményét, amelynek 2024. február 17-től kezdve kulcsfontosságú a szerepe a rendelet végrehajtásában. Magyarországon a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságot (NMHH) kapta ezt a feladatot.
A DSA-ról részletesebb információk az Európai Bizottság weboldalán, valamint az NMHH által létrehozott onlineplatformok.hu weboldalon érhetők el.